marți, 28 aprilie 2009

Concluzie la Camera Deputatilor: valoarea contractului Bechtel nu poate fi estimata

Dupa ce ziarul «Gardianul» a anuntat ca autoritatile ar putea rezilia contractul cu Bechtel din cauza problemelor majore legate de proiect, conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), speriata de o eventuala demitere, s-a grabit sa asigure opinia publica de faptul ca este foarte multumita de modul in care se efectueaza lucrarile. Directorul general al CNADNR, Dorin Debucean, a declarat presei ca este foarte multumit de cei cinci kilometri de autostrada finalizati in patru ani, dupa ce s-au cheltuit peste 500 milioane de euro
. Deputatii sunt insa de alta parere.

Contractul pagubos incheiat intre Compania de Autostrazi si firma
americana Bechtel, privind lucrarile la autostrada Brasov – Bors, a ajuns in dezbaterea Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatiilor. Aceasta a audiat, ieri, reprezentantii Companiei de Autostrazi, ai Ministerului Transporturilor si ai companiei Bechtel, cu privire la proiect si la sumele cheltuite pana acum. Presedintele Comisiei pentru industrii si servicii, deputatul PSD Iulian Iancu, ne-a declarat ca la dezbateri s-a analizat stadiul lucrarilor la autostrada Brasov – Bors. „In urma declaratiilor contradictorii facute de oficiali din Guvern, Ministerul Transporturilor, Ministerul Economiei si Finantelor si Compania Nationala de Autostrazi pe tema contractului de constructie a autostrazii Brasov – Bors, am decis sa invitam autoritatile implicate si reprezentantii companiei Bechtel la Camera Deputatilor. Din problemele prezentate de Compania de Autostrazi si firma Bechtel, rezulta ca statul are o datorie de circa 82 milioane de euro catre firma constructoare, facturi neplatite de cateva luni. Sedinta de azi ne-a aratat realitatea. Nu poate fi estimata o valoare a lucrarilor”, ne-a explicat Iulian Iancu.

Restante de 13.500 de euro pe zi
Presedintele Comisiei pentru industrii si servicii a confirmat ca statul trebuie sa plateasca penalitati de 13.500 de euro pe zi catre compania Bechtel. „Pe langa aceste restante de zeci de milioane de euro, Compania de Autostrazi trebuie sa plateasca penalizari de 13.500 de euro pe zi. Putem uita afirmatia ca vom avea 25 de kilometri de autostrada la final de mandatat”, ne-a mai spus Iulian Iancu. Potrivit
acestuia, Compania de Autostrazi nu a pus la dispozitie terenurile aflate pe aliniamentul autostrazii Brasov-Bors. „Nu sunt puse la dispozitie proiectele de utilitati si terenurile. Inca se lucreaza la studiile de fezabilitate”, ne-a mai explicat Iulian Iancu. Potrivit acestuia, Compania de Autostrazi a înregistrat pierderi de 50 milioane de euro din cauza întârzierilor de constructie, pentru ca preturile materialelor s-au dublat în acest an, fata de nivelul din 2003, când a fost semnat contractul cu Bechtel. „In maximum doua saptamâni vom invita din nou reprezentantii partilor implicate la o noua dezbatere”, a afirmat Iancu.

«Avem 93 milioane de euro la Bechtel»
Chiar daca presedintele Comisiei pentru industrii si servicii a spus ca Bechtel trebuie sa primeasca 82 milioane de euro, reprezentantii Companiei de Autostrazi ne-au declarat ca au 93 milioane de euro la firma americana. „Din Fondul de Investitii, saptamana viioare vom plati facturile la Bechtel. La inceputul anului noi am platit un avans la Bechtel. Am avut mai multe intalniri cu reprezentantii Bechtel si am cerut deducerea facturilor neplatite din avans. Compania de Autostrazi mai are inca 93 milioane de euro la Bechtel. Firma americana, fiind acoperita de contract, a refuzat deducerea facturilor. Conform contractului, primii kilometri de autostrada trebuie sa fie finalizati in 2010. Nu stim daca se va finaliza un kilometru de autostrada in acest an”, au recunoscut reprezentantii CNADNR.

Niciun comentariu: