duminică, 9 august 2009

Fara scandalagii la bordul avioanelor!

roblema scandalagiilor de la bordul avioanelor nu se restrange doar la ministrii ucraineni cu alcolemie ridicata, ea fiind una larg raspandita printre pasageri, doar cazurile extreme ajungand insa sa fie publice, scrie revista germana Focus, citata de Agerpres.

De la agresarea copasagerilor, trecand prin ciupirea stewardeselor si pana la amenintari de deschidere a usilor avionului la 10.000 de metri inaltime, toate acestea fac parte din repertoriul de fapte nelalocul lor de care se fac vinovati pasagerii scandalagii si bauti de la
bordul avioanelor, fapte care creeaza probleme de siguranta a zborului. Frecvent, pilotii sunt obligati sa intrerupa prematur un zbor din cauza unui astfel de pasager needucat. Conform unui expert din domeniul aviatiei, numai cazurile extreme sunt facute publice, in general recurgandu-se la o reglementare tacita a situatiei. Cazul ministrului de interne ucrainean Iuri Lutenko, care nu a fost lasat sa urce la bord la Frankfurt pe motiv ca era beat, nu este insa unul singular.

Martin Gaebges, secretar general al asociatiei Barig (Board of Airline Representatives in Germany - Comitetul Reprezentantilor Liniilor Aeriene din Germania, care reprezinta aproape toate societatile aeriene din Germania), afirma ca exista din ce in ce mai multe probleme cu pasageri cu comportament iesit din comun, mai ales in cazul zborurilor de lung parcurs aparand frecvent probleme cu pasageri care nu-si pun centura sau fumeaza la toaleta. Aici se adauga si unii pasageri bauti, care incearca sa deschida usile aparatului in timpul zborului. Societatile aeriene nu realizeaza statistici legate de aceste incidente, dat fiind ca nu doresc sa se faca publicitate.

In aprilie, un pasager scandalagiu a obligat pilotul unui zbor New York-Tel Aviv sa aterizeze fortat la Boston. La inceputul anului, pasagerii unui zbor intern rusesc au inchis un calator betiv, dupa o incaierare, in toaleta avionului iar anul trecut, in octombrie, un barbat din Leipzig a incercat sa deschida usa unui avion Easy Jet in timpul
zborului, fiind arestat apoi la aeroportul Berlin-Schoenefeld. Pentru scandalagii exista in unele tari pedepse dure
, insa in Germania ei scapa de obicei usor. Conform legii germane, fumatul unei tigari este considerat doar incalcare a ordinii publice, in timp ce in SUA, delictele contra instructiunilor date de echipaj sunt pedepsite mult mai rapid
drept periclitare a circulatiei aeriene.

Potrivit lui Gaebges, aceasta problema este comuna tuturor claselor, nu doar turistii de la clasa economica ci si oamenii de afaceri
aflandu-se uneori sub o presiune psihologica. Stewardesele sunt de exemplu obligate sa nu mai aduca bauturi alcoolice pasagerilor bauti iar unele linii aeriene dispun de catuse la bord, pentru a-i linisti pe eventualii scandalagii. La bordul aparatelor de zbor din Rusia si din alte tari ale fostei URSS, excesele alcoolice sunt aproape o rutina, mass-media de la Moscova relatand in mod regulat despre agresiuni si batai in avioane. Consumul traditional de alcool in societate, plictisul dinaintea decolarii si din timpul zborului precum si compania grupului ii conduc pe unii pasageri la consum excesiv de alcool. Insotitorii de zbor rusi au ce-i drept instructiuni sa interzica abuzul de alcool, insa in cazuri serioase personalul se sustrage bucuros de la responsabilitate. Acum cateva luni, pasagerii unui zbor de dimineata de la Moscova la Berlin au vazut cu ochii lor cum trei barbati rusi au dat pe gat 1,5 litri de cognac de la Duty-Free si apoi s-au legat de o vecina.

Conform expertilor, motivul violentelor din avion il reprezinta teama de zbor a unora dintre pasageri, care incearca sa scape de ea dand pe gat un whisky sau un Prosecco. In loc insa de a calma, alcoolul are efect de stimulare a agresivitatii, la care se adauga si faptul ca efectul alcoolului este in avion mai puternic decat la sol, din cauza diferentelor de presiune. Pentru a evita situatia aceasta, expertii recomanda
ca la bord sa fie consumate doar mari cantitati de apa.

Niciun comentariu: