marți, 24 martie 2009

Satul Valea Mare, strămutat cu tot cu cimitir

Localnicii din Berbeşti îl acuză de profanare pe preotul paroh.

Satul Valea Mare, arondat oraşului Berbeşti şi aşezat pe zăcăminte importante de cărbune, va fi şters de pe harta judeţului Vâlcea. În baza Legii nr. 33/1994, se extinde exploatarea cărbunelui în cariera Panga.

74 de familii urmează să fie strămutate. Şcoala din sat a fost demolată, mor- ţii din cimitir sunt scoşi şi duşi în altă parte. Localnicii din Valea Mare, cei care trebuie să-şi mute morţii din cimitir, sunt revoltaţi de modul cum firma
angajată de Exploatarea Minieră a Cărbunelui (EMC) Berbeşti, SC Miticom SA din Baia-Mare, face deshumările.

„Scot din loc în loc cum au interes şi ordin de la preot. Ca să poată intra, rup crucile şi le reazemă de gard, după aia nu mai ştiu unde au mormânt şi unde nu. Desfac coşciugele, iau oasele şi resturile le aruncă în groapă şi o astupă. Eu aşa ceva nu am văzut“, povesteşte Mihai Dobre, îngrijitor în cimitirul din Valea Mare.

„Tata nu era nicăieri“

Preotul Parohiei oraşului Berbeşti, Gheorghe Mateescu, este acuzat de localnici de profanare de morminte. Osemintele lui Paul Bârdac, decedat în anul 1987, au fost deshumate din cimitirul satului Valea Mare şi reîngropate cu slujbă după datina creştină în Cimitirul Dămţeni, pe 9 februarie a.c.

O lună mai târziu, preotul Mateescu, cu de la sine putere şi în absenţa familiei, a decis să mute rămăşiţele pământeşti ale lui Paul Bârdac într-un alt loc din cimitir, la câteva zeci de metri distanţă. „Când am venit să-i aprind o lumânare lui tata am găsit mormântul gol. Crucea veche era aruncată cât colo, în jurul mormântului erau numai sticle de băutură goale, iar tata nu era nicăieri. Când l-am întrebat pe preot de ce a mutat sicriul fără să spună rudelor, mi-a răspuns că aşa a vrut el“, povesteşte revoltat Aurel Bârdac, fiul decedatului.

„E adevărat că nu am mai anunţat familia“

La mutarea osemintelor a asistat unul dintre consătenii lui Aurel Bârdac. „Am văzut doi cetăţeni cum sapă la mormânt. Au scos o cutie plină de noroi, au dus-o câţiva metri mai încolo şi au lăsat-o pe marginea unei gropi vreo câteva ore pentru că nu aveau frânghii să o coboare. Din familie nu era nimeni. I-am întrebat de ce îl mută şi mi s-a spus că vrea altcineva groapa respectivă“, spune Ilie Anghelina.

„Groapa în care l-am înmormântat prima dată a fost săpată doar la o jumătate de metru din cauza unei plăci de beton. Atunci am convenit cu familia că lăsăm acolo provizoriu osemintele până săpăm altă groapă, în altă parte. E adevărat că atunci când am mutat sicriul nu am mai anunţat familia“, recunoaşte preotul Gheorghe Mateescu. Pe lângă ancheta deschisă de Episcopia Râmnicului, cazul este acum cercetat de poliţie şi de un procuror de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Horezu.

Pentru profanare de morminte pedeapsa este de la trei luni la 2 ani de închisoare. Atât reprezentanţii firmei care au câştigat licitaţia pentru strămutarea cimitirului, cât şi cei ai EMC Berbeşti au refuzat să comenteze acuzaţiile localnicilor până la finalizarea anchetei poliţiei.

Niciun comentariu: